Lambda zonde – kam tā vajadzīga?
Kam kalpo katalītiskais izplūdes gāzu neitralizators, ir skaidrs jau no šīs
ierīces nosaukuma. Par lambda zondes, kura bieži vien tiek ieskrūvēta tieši
neitralizatora korpusā, pienākumiem tikt skaidrībā jau ir grūtāk. Tiek
uzskatīts, ka šis mezgls arī attiecas pie izplūdes gāzu neitralizācijas
sistēmas, tomēr tā gluži nav taisnība.
Sāksim ar to, ka lambda zonde ir dzinēja barošanas sistēmas svarīgākai devējs.
Tas nosaka brīvā skābekļa saturu ( tādēļ arī ir radies lambda zondes otrais
nosaukums – skābekļa devējs) izplūdes gāzēs un nodod saņemto informāciju
dzinēja vadības blokam. Atkarībā no lambda zondes signāla tiek vērtēta
degvielas maisījuma sadegšanas procesa efektivitāte, un ja sadegšana nebūs
optimāla konkrētajam dzinēja darba režīmam, vadības bloks vai nu bagātinās
degmaisījumu, vai tieši otrādi – samazinās tā piesātinātību. Tādā veidā lambda
zonde nodrošina nepārtrauktu komunikāciju starp izplūdes gāzu sastāvu un
benzīna/gaisa attiecību degmaisījumā.
Lambda zondes ietekme uz katalizatoru ir tikai netieša – reakcija katalizatorā
visefektīvāk noris tieši tad, kad motora cilindros sadeg visoptimālākā sastāva
maisījums.
Kas notiek, kad lambda zonde pārstāj darboties? Zaudējis vienu no saviem
galvenajiem „informatoriem”, vadības bloks liek dzinējam strādāt rezerves
režīmos. Pie tam motora jauda būtiski samazinās. Kā reaģē vadītājs? Viņš
kompensē jaudas samazināšanos ar aktīvāku gāzes pedāļa spiešanu un degvielas
padeves palielināšanu. Benzīna patēriņš aug, un sākas process, kurš ar laiku
noved jau pie katalizatora nāves. Sakarā ar to, ka rezerves režīmā dzinējam
nākas strādāt ar pārāk bagātīgu maisījumu, daļa šī maisījuma, nesadegot
cilindros, tiek izmesta izplūdes traktā un sadeg jau katalizatora šūnās.
Katalizatora „ķieģelīši” paši par sevi rada pretestību pārstrādātajām gāzēm.
Tagad viņi vēl tiek bloķēti ar izdedžiem. Auto brauc arvien sliktāk un sliktāk,
līdz pārstāj vispār darboties.
Vispārīgi runājot, lambda zondes problēmām jātiek uzreiz izgaismotām ar Check
Engine indikatoru instrumentu panelī. Bet ne vienmēr tā notiek. Un arī mūsu
autovadītāju vidū ir bieži redzams, ka cilvēki absolūti neuztraucas par Check
Engine iedegšanos, bet turpina braukt līdz pēdējam.
Bet ko darīt, ja ir aizdomas par lambda zondes vai katalizatora bojājumiem?
Civilizēta pieeja ir tikt līdz autoservisam un novērst problēmu. Tomēr
katalizatoru un lambda zondu ražošanā tiek izmantoti retie un cēlmetāli –
platīns, rodijs, palādijs, cirkonijs. No tā rodas cena. Tikai lambda zonde vien
patukšos jūsu maciņu par vismaz 70 latiem. Un ir jau arī modeļi ar vairākām
lambda zondēm, no kurām katra maksā pie 140 latiem.
Tādēļ mūsu garāžu meistari piedāvā alternatīvu izeju. Pareizāk sakot, vairākas
izejas. Pirmā – izslēgt lambda zondi vispār, atvienojot to no elektrības. Papildus
jānoņem katalizatoru un jāizņem no tā pildījumu – pāris sitieni ar āmuru un
keramiskais pildījums sabirzt putekļos. Ar to tiek novērsta katalizatora
aizaugšanas iespēja un vienlaicīgi dēļ mazākas izplūdes pretestības nedaudz
tiek kompensēts jaudas zudums un degvielas patēriņš, kas neizbēgami rodas pēc
šāda, ja tā varētu teikt, remonta. Mīnusi – šāda „skaldīšanas” metode ne
vienmēr palīdz, jo dažreiz auto kaut arī darbojas, tomēr atsakās pārvietoties.
|