Pasaulē ir vairākas atšķirīgas dzinēju jaudas mērīšanas sistēmas, kuras ne
vienmēr ir savstarpēji saistītas, kaut gan starp atsevišķām mērvienībām ir
stingras likumsakarības.
Kilovats (kW) 1 kW = 1,35962 z.s. = 1,34102 hp Zirgspēks (z.s.) 1 hp = 1,0139 z.s. ASV zirgspēks (hp) 1 z.s. = 0,9862 hp
Jau sen ir sadzīvē nostiprinājies kilovats, bet jaudu nosaka pēc dažādiem
standartiem un dažādām izmēģinājumu instrukcijām. Ir vairākas firmas, kuras ir
izstrādājušas savus mērīšanas standartus, pie tam vairāki no tiem jau vairs
netiek izmantoti.
DIN Vācijas standartizācijas institūts ECE Eiropas ANO ekonomikas komisija, ANO EEK EGEiropas ekonomikas asociācija, EEA ISOStarptautiskā standartizācijas organizācija JISJapānas rūpniecības standarts SAEAutorūpniecības inženieru sabiedrība (ASV)
Teorētiski dzinēja jaudu (P) aprēķina no dzinēja griezes momenta (Mdz)
un dzinēja apgriezienu skaita (n):
P = Mdz·n
Dzinēja griezes momentu (Mdz) var izteikt, aprēķinot spēku, kurš
iedarbofas uz sviras plecu (I):
P= F·I·n
Lai noteiktu jaudu, šie rādītāji tiek mērīti stendā, izmantojot hidrauliskās
bremzes vai elektroģeneratorus. Pie tam dzinēja veiktais darbs tiek pārvērsts
siltumā. Lai noteiktu motora jaudu pie pilnas slodzes, parasti mērījumi notiek
ik pēc 250 – 500 apgr./min.
Arī šeit tiek izmantotas 2 metodes:
Netto Jauda (Reālā)
Izmēģinājuma dzinējs ir aprīkots ar visiem transportlīdzekļa ekspluatācijai
nepieciešamajiem papildagregātiem – ģeneratoru, izpūtējiem, ventilatoru, utt.
Brutto Jauda («laboratorijas» vai «stenda jauda»)
Dzinējs nav aprīkots ar visiem
transportlīdzekļa ekspluatācijai nepieciešamajiem papildus agregātiem. Šādi
jaudas rādītāji atbilst SAE sistēmai – brutto jauda parasti ir par 10-20%
lielāka, nekā netto jauda.
Abos gadījumos to sauc par «Efektīvo Jaudu»:
Pef - izmērāmā uzstādītā dzinēja jauda
Ppiev = Pef·k
Ppiev - pievadītā jauda, vai pārrēķināta noteiktā etalona
stāvoklī
к– kļūdas koeficients.
Etalona stāvoklis
Sakarā ar dažādu gaisa blīvumu ( dēļ atmosfēras spiediena, temperatūras un
gaisa mitruma), dzinējā iesūktais gaiss ir «smagāks» vai «vieglāks», pie tam
dzinējā ienākošā degvielas-gaisa degmaisījuma daudzums būs lielāks vai mazāks.
Tādēļ mērāmā dzinēja jauda būs lielāka vai mazāka.
Atmosfēras ietekmes svārstības, izmērot dzinēju, tiek atzīmētas ar kļūdas
koeficientu, pārrēķinot mērāmo jaudu noteiktam etalona stāvoklim. Piemēram,
dzinēja jauda samazinās par 1% uz katriem 100 metriem augstuma palielināšanās,
bet 100 metru
augstums palielina atmosfēras spiedienu aptuveni par 8 mBar.
Dažādi standarti un instrukcijas paredz dažādus etalona stāvokļus un dažādas
jaudas rēķināšanas metodes, kas tiek veiktas faktiskajos atmosfēras apstākļos
izmēģinājuma brīdī.
Р - gaisa atmosfēras spiediens Ps - gaisa atmosfēras spiediens sausā laikā (nerēķinot ūdens
tvaiku parciālo spiedienu) t- temperatūra, Co T - temperatūra, Кo
Tomēr šāda pārrēķināšana ir pieņemama tikai iekšdedzes dzinējiem ar dzirksteles
aizdedzi (benzīna). Dīzeļdzinējiem tiek izmantotas daudz sarežģītākas formulas.
Dzinēja jauda pēc DIN standarta ir par 1-3% mazāka, nekā pārrēķināta pēc ECE
standarta vai pēc ISO/ECE standartiem, tieši dēļ dažādi rēķināta kļūdas koeficienta.
Agrākās diezgan būtiskās atšķirības jaudas ziņā JIS vai SAE standartiem no vācu
DIN standarta bija tādēļ, ka tika mērīta bruto jauda vai jauktā netto/brutto
jaudas forma.
Tomēr mūsdienās darbojošie standarti arvien vairāk atbilst pārstrādātajam
standartam ISO 1585 (netto jauda), tādēļ iepriekšējās būtiskās atšķirības (līdz
25%) jaudas mērīšanā vairs gandrīz nepastāv.
Avots: http://bmwlife.lv |