Nedaudz par katalizatoru
Auto katalītiskais izplūdes
gāzu neitralizators jeb katalītiskais konvertors, bet saīsināti
vienkārši katalizators ir keramisku šūnu konstrukcija. Šīs šūnas ir
nepieciešamas, lai palielinātu izplūdes gāzu kontakta platību ar virsmu, uz
kuras ir uzklāts plāns platīna-irīdija sakausējums. Šī pārklājuma sakausējumā
ietilpst tādi reti metāli, kā platīns, palādijs un rodijs. Nesadegušās
degvielas pārpalikumi (CO, CH, NO), pieskaroties katalītiskā slāņa virsmai, ar
skābekļa palīdzību, kurš ir tajās pat izplūdes gāzēs, oksidējas. Reakcijas
rezultātā tiek izdalīts siltums, kurš sasilda katalizatoru un ar to pašu
aktivizē oksidēšanos. Rezultātā no katalizatora (vesela) izejošām izplūdes
gāzes satur CO2 koncentrāciju. Tieši CO2 koncentrācijas līmenis ir galvenais
iemesls, kādēļ ir nepieciešams katalizators izplūdes sistēmā.
Ar ko tas ir saistīts?
Pirmkārt, mūsu valstī tiek ievestas ne tikai jaunas automašīnas ar minimālu nobraukumu.
Pareizi ekspluatējot katalizatoru (t.i., lietojot kvalitatīvu degvielu), tā
mūža ilgums ir līdzvērtīgs 100-120 t. kilometriem, pēc tam tiek rekomendēta tā
nomaiņa. Katalizators izpilda filtrēšanas darbu, bet filtri, kā zināms, ir
jāmaina.
Otrkārt, nav noslēpums, ka ne vienmēr Jums degvielas uzpildes stacijās tiek
ielieta kvalitatīva degviela, bet tieši degvielas kvalitāte ir katalizatora
normāla darba pamatu pamats. Keramiskajām šūnām ar pārklājumu tetraetilsvins ir
nāvējošs. Tetraetilsvina nokļūšanas katalizatora šūnās gadījumā pēdējās apkūst,
aizlīp un izplūdes gāzu caurlaidība tuvojas nullei. Būtībā notiek tas pats, kas
aizlipinot šūnas ar darvu un ne līdz galam sadegušas eļļas produktiem.
Nākošais iemesls ir mūsu ceļi. Grozi kā gribi, bet keramiskās šūnas ir
pietiekoši trausls materiāls un stipra trieciena gadījumā var ieplīst un
sadrupt. Trieciena rezultātā šūnas atdalās no katalizatora sienām, sāk
kratīties un pārvietoties korpusa iekšienē, kā rezultātā saplīst un sadrūp, un
tiek izkaisītas pa visu izplūdes sistēmu. Atcerieties, ka katalizatoram
nāvējoši ir arī ja mašīnu nevar ilgi iedarbināt, jo benzīns sakrājas arī
katalizatorā un kad automašīna beidzot tiek pielaista, tam iekšā notiek
mini-sprādziens, kas noved pie katalizatora sabrukšanas. Tāpat slikti ir arī
eļļas „ēšana”.
Katalizators mūsdienās ir visu attīstīto valstu ražoto automašīnu obligāta
opcija. Vēl vairāk – jaunie auto jau izstrādes procesā tiek aprēķināti kopā ar
katalizatoru un pilnīgi iespējams, ka pat vienkārši to noņemot Jūsu mašīnu
vairs nevarēs iedarbināt vai tā negribēs korekti pārvietoties. Katalizatora
konstrukcija ir pietiekoši vienkārša, bet platīna, rodija un palādija sāļu
klātesamība būtiski ietekmē tā tirgus vērtību. Tādēļ daudzi lietotu auto
īpašnieki reizēm ir spiesti pieņemt lēmumu – pirkt jaunu, pietiekoši dārgu
detaļu, vai meklēt citus, netradicionālākus „nomiruša” neitralizatora nomaiņas
variantus. Kas ir jāzin, lai varētu pieņemt vienu vai otru lēmumu? Pamēģināsim
tikt skaidrībā.
Kādi ir neitralizatori un no kā tie baidāsPirmkārt, neitralizatori atšķiras pēc materiāla, uz kura
tiek uzklāts katalītiskais slānis. Tas var būt keramiskais bloks šūnu veidā vai
arī no metāla lentas izveidots bloks. Keramiskie katalizatori ir daudz
izplatītāki, nekā metāliskie. Un arī daudz lētāki. Galvenais keramiskā
katalizatora trūkums ir tā trauslums. Pietiek pat nelielam akmenim vai vājam
sitienam pret bedres malu uzsist pa to, kad neitralizators jau sadrūp un ar
savu grabēšanu ziņo saimniekam, ka to gaida kārtējie tēriņi savas mašīnas
saremontēšanai. Tieši tas pats var notikt, ja ar pilnīgi uzsilušu auto iebrauc
peļķē un ūdens tiek uz nokaitēta katalizatora. Vēl viens keramikas sabrukšanas
iemesls var būt aizdedzes sistēmas problēmas. Kad mēģinot iedarbināt dzinēju,
tas uzreiz neizdodas, tad nesadegušais benzīns uzkrājas tuvākajā izplūdes
trakta šķērslī, bet tas gandrīz vienmēr ir neitralizators, un kad beidzot
dzinējs tiek iedarbināts, šī uzkrājusies degviela uzsprāgst un šūnas, protams,
izjūk. Metāla bloks ir daudz drošāks un var daudz ilgāk izturēt dažādas
mehāniskās slodzes. Bet gan keramiskais, gan metāla katalizators vienlīdz
baidās no sekojošām lietām: nekvalitatīvs vai etilētais benzīns, sadegšanas
kamerā tikusi eļļa vai antifrīzs, „kreisie” tehniskie šķidrumi, kurus izmanto
dzinēju degvielas padeves sistēmas tīrīšanai, pārāk bagāts degmaisījums un
ilgstoša motora darbība tukšgaitā. Augstāk nosaukto faktoru iedarbības
rezultātā līdztekus tam, ka katalizators zaudē spēju sadedzināt kaitīgos
izmešus, notiek kanālu aizsērēšana, kas noved pie to kopējās caurlaidības
samazināšanos, jaudas zuduma un paša neitralizatora pārkaršanas, kura korpuss
šādos gadījumos var sakarst pat līdz baltkvēlei. Ir zināmi gadījumi, kad dēļ
nokaitēta neitralizatora ir izkususi alumīnija termoaizsardzība un aizdedzies
auto pretkorozijas pārklājums. Nedarbojoša katalizatora iekšējā temperatūra ir
tik liela, ka pat keramika var izkust un nobloķēt izplūdes sistēmu. Dzinēja
remonts pēc šāda joka ir neizbēgams. Vēl kāds nepatīkams moments – keramiskie
putekļi. Veca katalizatora keramiskais bloks, neskatoties uz tā ārējo
apmierinošo stāvokli un savu funkciju normālu pildīšanu, nedaudz sadrūp, un
šajā procesā radušies keramiskie putekļi nonāk sadegšanas kamerā, bet dažreiz
jaucot motorus, keramikas gabaliņi ir atrasti pat cilindros. Šādi keramiskie
putekļi noved pie cilindru sieniņu priekšlaicīgas novecošanas un daudz agrāka
dzinēja remonta. Lūk, šādas nepatikšanas var rasties no detaļas, kura it kā
nekādi sevi neparāda. Ne velti Eiropā katalizatorus maina ik pēc 100 000 kilometru,
neskatoties uz to, vai viņš vēl strādā, vai ne.
Avots: http://bmwlife.lv |