Galvas remonts bez galvassāpēm
Mūsdienu
dzinēja bloka galva ir sarežģīts komplekss, kas sastāv no vairākiem mezgliem un
mehānismiem. Un kad sākam apsvērt dzinēja kapitālā remonta iespēju ir
jāatceras, ka gāžu sadales mehānisma remonts ir summāri gandrīz vai sarežģītāks
par tradicionālām operācijām ( cilindru un kloķvārpstas slīpēšana). Iekārtas
tiek prasītas specializētas, darbietilpīgums un precizitātes prasības – augsti.
Neskatoties uz augstākminēto mūsdienu atslēdznieku vidū
bloka galvas remonts daudzkārt netiek pieminēts kā pirmās nepieciešamības
pasākums. Bloka un kloķvārpstas remonts – nu jā, tas noteikti, bet galva – kā
sanāks. Rezultātā motors sanāk tikai apārstēts un nekādu lielo uzticību nevieš.
Defekti un to atklāšana:
Fakts ir tāds, ka iespējamo defektu ir daudz un to raksturs
ir nevienmērīgs.
Pie lieliem nobraukumiem
parasti nolietotas/izdilušas ir vārstu ligzdas un vārstu slēdzēj virsmas, vārstu
vadīklas un stieņi, sadales vārpstas kulaciņi un vārstu bīdītāji, utt.
Neizbēgama ir vārstu blīvslēgu novecošana un dilums, kas viss kopsummā izsauc
lielu eļļas patēriņu un trokšņainu gāžu sadales mehānisma darbību
Veselu problēmu gūzmu izsauc
dzinēja galvas pārkarsēšana, ko varēja radīt dzesēšanas sistēmas ne
hermētiskums, ventilatora vai termostata darbības traucējumi. Pārkarsēšana
izsauc gan galvas vērpšanos, gan arī sadegšanas kameras deformācijas, plaisas
galvā un sadegšanas kamerā, kas savukārt var būt par cēloni arī virzuļu
bojājumiem. Galvas vērpšanās rezultātā tā vairs nepieguļ pietiekami precīzi pie
dzinēja bloka un – atkal daudzas lielas un sīkas problēmas rodas. Pie lielām
deformācijām zūd sadales vārpstas gultņu paralēlums, vārstu un to vadīklu
paralēlums arī cieš, tāpēc – gan sadales vārpstas gultņu sēžu izvirpošana, gan
vārstu ligzdu un vadīklu remonts ir nepieciešamā remonta sastāvdaļa.
Ir arī īpaša bojājumu grupa,
ko izsauc sadales vārpstas piedziņas mehānisma lūzumi un bojājumi – piemēram
zobsiksnas pārtrūkšana. Kā zināms uz daudziem dzinējiem zobsiksnas plīšana, vai
pat vienkārši dažu tās zobu izdrupšana, izsauc vārtu uz virzuļu “satikšanos”.
Kā rezultātā – nav izslēgts vārstu lūzums un to notrūkušās daļas spēj paveikt briesmu
lietas strādājoša dzinēja cilindra iekšienē – tiek neglābjami sabojāts
atbilstoša cilindra virzulis, sadegšanas kameras sienas, vārstu sēžas, utt. Pēc
šādas nelaimes piedzīvošanas iespējamas pat plaisas dzinēja galvā, vārstu
vadīklu lūzumi… līdz pat klaņu deformācijai un caurumiem virzulī, kas ir
gandrīz garantēts.
Minētie defekti nav tikai
vecu dzinēju “priekšrocība”, Daudzas nelaimes tiek piedzīvotas dēļ nesavlaicīgas, vai
nepareizas dzinēja apkalpošanas. Piemēram – sadales zobsiksnu ir jāmaina
atkarībā no a/m modeļa ik pa 50-90’000 km. Nolaidība šās vienkāršas prasības
izpildē noved pie jau minētiem katastrofāliem bojājumiem. Un vēl – nepareizs
vārstu atstarpju regulējums var izsaukt gan vārstu pārkarsēšanu un izdegšanu
(mazas atstarpes), gan lielu sadales vārpstas kulaciņu, bīdītāju, vārstu
vadīklu, utt. dilumu (lielas atstarpes). Nav nemaz tik rets defekts, kas rodas
ieskrūvējot aizdedzes sveci “blakus” vītnei. Nopietnas sekas rodas no
nepietiekamas eļļas padeves uz gāžu sadales mehānismu, kad eļļas līmenis ir
tuvu minimālam, vai zem tā. Tas pats notiek tad, ja ziemas laikā dzinējā tiek
lietota pārmērīgi blīva eļļa. Eļļas bada apstākļos darbināta dzinēja galva ir
ar grūtībām remontējama un dažkārt remonts kļūst neiespējams pārmērīga diluma dēļ
Demontāža un izjaukšana:
Ja tiek noteikts, ka dzinēja
galvu ir jāremontē, tad vairumā gadījumu to ir jānomontē no dzinēja. Izņēmums
ir tikai dažu blīvējumu nomaiņas operācijas, bet arī – ne visiem
modeļiem.(Daudziem BMW arī vārstu blīvslēgu maiņai ir nepieciešams noņemt
dzinēja galvu no motora). Līdz ar to tiek ieteikts vienlaikus ar lēmumu par
remontu iegādāties arī Head Set komplektu, kurā parasti ir gan blīvslēgi, gan
blīves, kas nepieciešami galvas remontam. Parasti blīvju komplektā ir iekļautas
visas blīves, ka atrodas virs galvas blīves, pašu galvas blīvi ieskaitot.
Pirms demontāžas tiek
ieteikts atzīmēt savstarpējo sadales vārpstas un kloķvārpstas pozīciju.
Vairumam dzinēju jau ir nepieciešamās atzīmes, bet – labāk tomēr pārliecinieties
par to
Parasti demontāžas
tehnoloģija tiek pietiekami detalizēti apskatīta atbilstošās automašīnas
remonta grāmatā, bet ir daži kopējie principi, ko derētu ievērot:
1. Atskrūvējot galvas
stiprinājuma skrūves tās pirmkārt (sākot ar vidējām) atslogo par 0,5-1
apgriezienu un tikai tad izskrūvē pilnībā. Tādejādi mēs izvairīsimies no
iespējamās galvas deformācijas. Ja skrūvēm ir iekšējās šlices – tās vispirms ir
jāiztīra, jo atslēgas nepilnīga ieiešana stiprinājumā izraisīs šlices noraušanu
un radīs ne mazumu sarežģījumu.
2. Vairumam mūsdienu dzinēju
pie galvas pienāk daudz un dažādas caurules. Ja jūsu rīcībā nav dzesēšanas,
eļļošanas un vakuuma sistēmas shēmas – iesaku marķēt visas caurules un
šļauciņas ar papīra līmlenti, savādāk pie kļūdainas montāžas neizbēgams ir
lielais laika patēriņš kārtības atjaunošanai…
Pēc galvas noņemšanas to
nepieciešams pilnībā izjaukt un izņemt vārstus. Ja ieplūdes/izplūdes kolektori
netraucē darbam, tos var atstāt, tomēr jāpatur prātā, ka kolektoru blīves laika
gaitā varēja zaudēt savas īpašības un savienojums vairs nav hermētisks. Vārstu
atsperu saspiešanai un sekojošai vārstu noņemšanai ieteicams lietot speciālus
sviras mehānismus. Darbojoties ar noņemtu galvu es dodu priekšroku tiem, kas
vienlaikus ar atsperas saspiešanu spiež arī vārstu uz pretējo pusi. Kā
vienkāršāko var lietot arī VAZ vārstu atsperu saspiedēju, kurš ir veiksmīgi
izmantojams lielai daļai pārējo ražotāju dzinēju remontam un, kas nav
mazsvarīgi – šie saspiedēji ir ļoti lēti salīdzinājumā ar ES ražotāju
darinājumiem.
Daži “speciālisti” ir
iemanījušies noņemt vārstu sprūdus pielietojot spēcīgu sitienu ar āmuru caur
tērauda cauruli pa atsperes vāku. Šis paņēmiens nepieder pie ieteicamiem, jo īpaši,
ja plānojat lietot šos pašus vārstus arī turpmāk. Pēc šādas “trieciena
izjaukšanas” uz vārsta stieņa neizbēgami paliek nospiedumi no atsperes vāka un
tiek atrodas tieši tajā vietā, kur strādā vārstu blīvslēgs. Vai jums tas ir
vajadzīgs? Pastāv liela iespēja saliekt vārstu, arī vārstu sprūdiem ir tieksme
lidot tālu un pazust bez pēdām…
Izjaukto galvu ir pilnībā
jāatbrīvo no veco blīvju paliekām un jāizmazgā. Kā nākamais solis nāk –
mērīšana un pārbaudes, kas arī nosaka nepieciešamo remontdarbu apjomu.
Pārbaude un defektācija:
Dzinēja galvas stāvokļa
pārbaudei ir nepieciešams noteikts mērinstrumentu kopums, bez kuriem iztikt
neizdosies. Kontrolei tiek pakļauts sekojošais:.
1. Galvas apakšējā plakne.
Te būs nepieciešams slīpēts tērauda lineāls min 350mm garumā un mērtaustu
komplekts. Lineāls tiek likts pa galvas apakšējās plaknes diagonālēm un ar
mērtaustu palīdzību tiek notikta atstarpe starp galvas plakni un lineālu galvas
vidējā zonā. Maksimālā atstarpe ir 0.05-0.06mm, pretējā gadījumā galvu ir
jāslīpē. (profesionāla remonta gadījumā galvas slīpēšanas nepieciešamība netiek
apspriesta pat ja deformācija ir minimāla).
2. Sadales vārpstas gultņu
dilums (ja vien vārpsta atrodas dzinēja galvā ;-). Maksimālā pieļaujamā
atstarpe 0.10mm, pie kam – kontrolējamām virsmām nedrīkst būt manāmas diluma
pēdas (koncentriskas rises, utt). Pretējā gadījuma – mainām sadales vārpstu un
remontējam atbilstošas vietas galvai.
3. Vārstu stieņu un vadīklu
dilums. Izmērot ar mikrometru vāzta stieņa diametru pie sprostu stiprinājuma
vietas un darba virsmā iegūstam diluma mm (abu mērījumu starpība), kas nedrīkst
būt lielāks par 0.02-0.03mm. Pretējā gadījumā – mainām vārstu. Vienlaikus ir
jāatceras, ka detaļas dilstot mēdz kļūt ovālas. Tāpēc mērījumu veicam vairākos virzienos.
Vadīklu dilums ir nosakāms pēc jauna vārsta brīvgājiena vadīklā (nepieciešams
pulksteņa tipa indikators). Ja atstarpe ir lielāka par 0.07-0.08mm – vadīklu
jāremontē, vai jāmaina.
4. Vārstu ligzdu, bīdītāju,
sadales vārstu kulaciņu dilums pārsvarā tiek noteikts vizuāli. Vārstu blīvējošu
virsmu dilumu var novērtēt pieliekot pie tās lineālu un apskatot pret gaismu.
Ja blīvējošā virsma ir dilusi, bet vārsta stienis vēl iekļaujas normas robežās
– pēc pienācīgas vārsta slīpēšanas tas ir lietojams arī turpmāk.
5. Dažādi vietēja rakstura
defekti arī tiek noteikti vizuāli. Šeit ir jāpievērš uzmanība virsmām, kas
saskaras ar galvas blīves metāla gredzeniem, jo mazākie plaknes defekti noved
pie galvas-bloka savienojuma ne hermētiskuma. Dažreiz vizuāli var atrast
plaisas sadegšanas kamerās un pašā galvā.
Ka ir radušās aizdomas par
plaisu sadegšanas kamerā, vai tās sienas ir bojātas, tad pirms remonta
uzsākšanas ir ieteicams veikt galvas hermētiskuma pārbaudi, jo savādāk viss
veiktais remonts var izrādīties veltīgs. Organizēt tādu pārbaudi darbnīcas
apstākļos nav vienkārši, jo būtu vēlamas specifiskas iekārtas. Bet tomēr, var
arī izlīdzēties sekojoši: hermētiski noslēdzam visus dzesēšanas šķidruma
flančus un lūkas gan no sāniem, gan no apakšas izņemot vienu, caur kuru arī
pumpēsim iekšā ūdeni ar spiedienu 0.6-0.8 atm. Plaisas tiek konstatētas vai nu
pēc spiediena krituma noteiktā laika periodā, vai arī pēc ūdens pilienu
parādīšanas. Vienkāršāka ir pārbaude ar petroleju, kaut gan tai nepieciešams
hermētiski noslēgt vārstu atveres sadegšanas kamerā: ieskrūvējam sveces, galvu
apgriežam otrādāk (ar kamerām uz augšu), noslēdzam vārstu atveres un aizdomas
izraisošā degkamerā ielejam petroleju. Pateicoties savai viskozitātei petroleja
spēj iekļūt pat viss mazākajās plaisās. Līdz ar to samazinās tās līmenis
sadegšanas kamerā. Kontrollaiks – 1-3 stundas.
Ja tiek atklāta plaisa –
ieteicams galvu vienkārši nomainīt (ja vien budžets to pieļauj). Lai arī pastāv
vairākas plaisu remontēšanas metodes (kas ir atsevišķas sarunas vērtas), šādas
remontētas galvas ilgo mūžu ir grūti garantēt, jo tomēr remontēšanas
tehnoloģijas ir tālu no ideāla.
Ar šo var uzskatīt pirmo
darbu etapu par noslēgtu. Praktiskie uzdevumi ir nosprausti, var sākt remonta
procesu.
|