My site


Sākums | Reģistrācija | Ieeja
Piektdiena, 2024-04-19, 1:34 AM
Sveicināti Viesis | RSS
Vietnes izvēlne
My articles [29]
Meklēšana
Sākums » Raksti » My articles

Dzeses sistēma (īsumā)
Visus motorus dzesē gaiss,taču lielākajā daļā gadījumu tiek izmantots vēl kāds palīglīdzeklis lai siltumu novadītu līdz gaisam- tas ir ūdens,tosols,antifrīzs.

Ir vecāki motori ko dzesē arī tikai gaiss , bet šie motori ir mazlitrāžas un ar mazu jaudu. Kaut vai tas pats tautā sauktais Zapiņš. Bija arī izņēmumi kad vecajām kravas mašīnām tādi bija.Bet šo tēmu neapskatīsim.
Pievērsisiemies pie ūdens dzeses sistēmas.

Kādēļ tāda vajadzīga?
Pavisam vienkārši,ja esat mācijušies fiziku vai vismaz ko dzirdējuši. Motoram darbojoties starp detaļām rodas berze un līdz ar to siltums. Siltumā motora detaļas izplešās. Zūd jauda,palielinās degvielas patēriņš un sasniedzot kritisko līmeni motoru noklemmē. Vēl pie intensīvas pārkaršanas var deformēties cilindru galva. Jebkurā gadījumā bez dzeses sistēmas jūs tālu netiksiet un remonts nebūs no tiem lētajiem.

Kā tā darbojās?

Dzeses sistēmas pamatā ir daži elementi.
1.Dzeses šķidrums
2.Radiators un ventilators
3.Ūdenssūknis
4.Termostats
5.Lielais un mazais dzeses loks
6.Dzesēšanas kanāli motora blokā un motora galvā

Dzeses šķidrums- kā jau sākumā minēju Ūdens(bet labāk ja tas būtu destilēts,jo lejot parastu ūdeni sistēmā rodas katlakmens) Tosols vai Antifrīzs (nedrīkst aizmirst to pirms ziemas sezonas pārbaudīt un nomainīt)

Radiators - Tas sastāv no daduzām tievām alumīnija caurulītēm , ko savā starpā savieno sīkas plāksnītes,lai rastos liela virsma kas palīdz novadīt siltumu gaisā.

Ūdenssūknis- lai šķidrums cirkulētu nepieciešams sūknis.Šim mērķim izmanto lielākoties centrbēdzes sūkni. To ar siksnas palīdzibu piedzen no motora.

Termostats-Tas būtībā ir vārsts kurš pie noteiktas temperatūras atverās. Ir divu veidu termostati cietpildījuma un šķidruma termostati. Škidruma termostatos iepilda 15% etilspirta šķidrumu ar ūdeni vai ēteri.Cietpildījuma termostatā tiek iepildīta aktīvā masa (cerezīna frakciju maisījums ar vara pulveri).
Termostata uzdevums ir atvērties pie noteiktas temperatūras un palaist šķidrumu tālāk lielajā dzses lokā.Vai arī aizvērties un noslēgt lielo dzeses loku.

Lielais un mazais dzeses loks- Dzeses šķidrums plūst pa mazo dzeses loku kamēr motors vēl nav uzsilis. Šķidrums cirkulē tikai pa motora bloku,cilindru galvu un apsildes sistēmā. Tas ir tādēļ kad ja dzeses šķidrums ietu caur radiātoru visu garo ceļu tad motors uzsiltu ļoti lēnām, kas atkal novestu pie liela degvielas patēriņa,diskomforta salonā it īpaši ziemas laikā.Kad dzeses šķidrums sasniedz aptuveni 85 grādu temperatūru atverās termostats un dzesēšanas šķidrums plūst pa lielo dzeses loku.Tagad šķidrums plūst arī cauri radiatoram.

Dzesēšanas kanāli- Tie aptver visas motora vitāli svarīgās lietas.Tie ir motora blokā,cilindru dzesēšanas čaulā,cilindru galvā.

Ventilators-Mūsdienu automobīļos ir elektriski vadāmi ventilatori. Termoslēdzis pie noteiktas temperatūras ieslēdz un izslēdz ventilatoru. Senāk ventlatoru piedzinaar siksnu no ūdenssūkņa skriemeļa, bet tā ir ļoti neefektīva sistēma
1.Visu laiku ir iesēgts ventilators un nevar nodrošināt optimālo darba temperatūru.
2.Palielinās motora noslogojums.Jaudas samazinājums 2-5 zs (itkā nekas daudz bet katrs zirdziņš no svara) Un lielāks degvielas patēriņš.
Pēc būtības ventilators vajadzīgs mašīnai stāvot uz vietas,lai kompensētu pretī plūstošā gaisa trūkumu un motors nepārkarstu.

Kādi varētu būt defekti?

Defekti kā jau jebkurai ar motoru saistītai lietai ir daudz un dažādi.
Motors parkarst.Šadā gadījumā būtu ieteicams pārbaudīt dzeses šķidruma līmeni.Bet nekādā gadījumā atkārtoju nekādā gadījumā uzreiz neskruvējiet vaļā dzeses šķidruma tilpnes vāciņu.Var beigites ar smagiem applaucējumiem jo nebūs patīkami kad verdoš ūdens trāpīs sejā. Bet ja tajā nav vaina pārbaudat vai nav pārplīsusi ūdens sūkņa siksna. Ja tā ir noticis unjūs tiešām esat nekurienes vidū kur tuvumā nav ne servisa nedz kāda autoveikala tad jums izlīdzēt var parasta kurpju šņore vai sieviešu zeķubikses.Gluži kā vecātēva stāstos par viņa žigulīti.
Nākošā problēma varētu slēpties tajā kad ir plīsis radiators vai kāda no dzesēšanas trubām. Saplīsušu trubu īslaicīgi var sataisīt bet nebūtu vēlams ilgi ar tādu braukt.Plīsuša radiatora gadījumā ir nopērkams līdzeklis ko ielejot radiatorā tas aizlāpīs sūci.Vēl aktuāli ir sabojājies termostats (tas var būt arī gadījumos kad motors arī neuzsilst) Termostats vai nu neatveras vai neaizveras. Tādējādi šķidrums plūst vai nu tikai pa mazo dzeses loku vai pa lielo. Retāk bet tomēr var gadīties kad ir aizsērējuši dzeses kanāli.Tad šķidruma plūšana caur tiem ir apgrūtināta vai vispār nav iespējama. To var novērst iegādājoties speciālus līdzekļus kuru sastāvā ir vājas skābes.Vēl ir tautas metode kad var meģināt iztīrīt aizsērējumu ar pienskābi, bet ja vien nestrādājat piena kombinātā tas būs neispējami.
Ja motors pārkarst stāvot uz vietas defektu var meklēt ventilatorā iespējams kad tas nestrādā.Ir bojāts termoslēdzis vvai paša ventilatora motors.

Materiāls no Autobild Latvija 2009 gada maija nummura un Traktoru un automobīļu grāmatas

Kategorija: My articles | Pievienoja: Karals (2009-05-15) | Autors: Kārlis Pinka
Skatījumu skaits: 4700 | Komentāri: 2 | Reitings: 4.6/10 |
Komentāru kopskaits: 1
1 markuss  
1

Vārds *:
Email *:
Kods *:
Vietnes draugi
Statistika

Kopā Online: 1
Viesi: 1
Lietotāji: 0
Copyright MyCorp © 2024Tiek izmantotas uCoz tehnoloģijas