Eļļas palielināta patēriņa
problēma ir diezgan izplatīta, bet arī iemeslu, diagnostikas veidu un cīņas
veidu metožu varianti ir pārpārēm. Kaut vai pasaka par «gredzenu maiņu» vien ir
ko vērta! Bet visu pēc kārtas.
Tātad, eļļa no dzinēja var pazust sekojošu iemeslu dēļ:
Pirmais – iztecēt;
Otrais – sadegt dzinēja cilindros;
Un trešais – to kāds ir nozadzis! - bet ņemot vērā šī varianta eksotiskumu, mēs
to neapskatīsim sīkāk.
Eļļas iztecēšana var notikt
divos virzienos – uz āru, ko, kā likums, parasti pamana ar neapbruņotu aci, un
uz iekšu – ja eļļa nonāk dzesēšamas šķidrumā. To arī ir viegli konstatēt,
atverot radiatora vai izplešanās trauka korķi un ieraugot tur «krējumu». Kā
likums, šādos gadījumos nenotiek ievērojama eļļas līmeņa pazemināšanās, pretējā
gadījumā tecēšana būs ĻOTI viegli ieraudzīt, jo zem mašīnas izveidosies vesela
eļļas jūra. Pamēģiniet izliet litru eļļas zem auto – Jūs pat iedomāties
nevarat, kādus izmērus var iegūt peļķe.
Tagad par otru variantu – eļļas sadegšanu dzinējā. Teorētiski eļļa sadeg visu
laiku. Tas ietilpst iekšdedzes dzinēja darbības principā. Tomēr praksē labs
mūsdienu konstrukcijas dzinējs var mierīgi izturēt nepieciešamos 10 - 15 – 20
tūkstošus kilometrus starp eļļas maiņām bez tās papildināšanas. Tas nozīmē, ka
eļļas patēriņš uz vidējiem 10 tūkstošiem nepārsniedz 1 litru. Tāpat arī
parasti attālums uz eļļas mērāmā tausta starp atzīmēm max un min atbilst
aptuveni 1 litram. No kā rodas palielināts eļļas patēriņš un kādā veidā tas
nonāk dzinēja cilindros?
Pirmais – caur sliktu cilindra-virzuļa blīvējumu.
Otrais – gar nolietojušiem vārstu blīvslēgiem.
Trešais – slikti strādā kartera ventilācijas sistēmas membrāna.
Tātad nedaudz sīkāk par šiem
procesiem. Cilindra-virzuļa blīvējumā piedalās: cilindra virsma, kurai pēc
formas jābūt ģeometriski pareizam cilindram un uz tā eļļas noturēšanai noteikti
jābūt iedobēm no honēšanas. Ja cilindrs tiks izgatavots kaut kādā veidā bez
honēšanas, t.i., būs pareizas formas, bet bez mazajām švīciņam – tāds motors
ilgi nenoturēsies, jo gredzeni strādās «pa sauso» un ātri nodils. Nākošie
blīvējumā piedalās gredzeni, kuri kaut arī izskatās pēc vienkāršības kalngala,
tomēr īstenībā pēc konstrukcijas ir diezgan sarežģīti. Uzstādot, tiem vajag ar
noteiktu spēku (un mainīgu to garumā) piekļauties pie cilindru virsmas. Trešais
blīvējuma dalībnieks ir grope virzulī priekš gredzena, kura dzinēja darba
procesā arī nolietojas un gredzens tad sāk kustēties. Ja nedarbojas kāds no
šiem nosacījumiem (pat viens), tad tas noved pie eļļas iekļūšanas cilindrā un
tās sadegšanas. Parasti visi šie komponenti nolietojas vienlaicīgi, bet ne
vienmērīgi. Tieši tādēļ tikai vienu pašu gredzenu nomaiņa ir muļķīga un gandrīz
nevajadzīga operācija. Ir, protams, reti izņēmumi, bet tie tikai apstiprina
likumu. Piemēram, visai kompresijas un eļļas gredzenu kopējai konstrukcijai ir
ne tikai priekšrocības, bet arī trūkumi. Izmantojot sliktu eļļu visa šī
konstrukcija zaudē kustīgumu un piedeg, kā rezultātā diski nepiespiežas pie
cilindra virsmas. Bet tādā gadījumā gredzens nenolietojas, jo tas nebija
piespiests pie virsmas. Pilnīgi pietiek visu iztīrīt un salikt atpakaļ. Ir vēl
daži varianti, bet tie nav ņemami vērā.
Tālāk eļļa notek pa vārstu kātiņiem. No ieplūdes vārstiem tā nonāk cilindros un
tur sadeg, kā arī nogulsnējas kā piedeguma slānītis uz vārstu šķīvīšu
aizmugures. No izplūdes vārstiem daļa tiek aiznesta ar izplūdes gāzēm, tā dodot
papildus ieguldījumu izplūdes gāzu necaurspīdīgumā. Eļļa pa vārstu kātiņiem notek
tādēļ, ka nolietojas un sacietē vārstu blīvslēgi, kā arī palielinoties spraugai
starp vārsta kātu un vadīklu. Tas ir saistīts ar pašu detaļu nodilšanu – uz
benzīna dzinēja gandrīz neievērojama, dīzeļdzinējiem nodilšana ir ļoti
izteikta. Rezultātā vārsta kāts tā staigā pa vadīklu, ka neviens blīvslēgs
vairs netiks ar eļļu galā, jo tie ir paredzēti tikai gareniskai kustībai, nevis
ass nobīdei.
Un nu nedaudz par membrānu. Tā
ir diezgan vienkārša ierīce, kas īstenībā ir mazs labirints. Kartera gāzes kopā
ar eļļas migliņu iekļūst labirintā, «apmaldās» tajā, bet eļļa nogulsnējas uz
sieniņām un pa notekcaurumiem nonāk atpakaļ karterī. Ja notekcaurumi jeb pats labirints
ir aizsērējis ar sārņiem, tad eļļas pilieniņi nokļūst ieplūdē un tālāk jau uz
cilindriem. Bet paši sārņi rodas no padiluša dzinēja, kad uz to caur nodilušo
cilindra-virzuļa blīvējumu iedarbojas liels daudzums kartera gāzu. Tā ka
aizsērējusi kartera ventilācijas sistēma nav palielināta eļļas patēriņa
iemesls, tieši otrādi.
Tagad no prakses. Galvenais jautājums – Ko darīt? («Kas vainīgs?» šoreiz
neaplūkosim).
JA eļļas patēriņš uz 10 000 kilometriem ir līdz 2,5-3 litri,
tad parasti problēmu var atrisināt ar VĀRSTU BLĪVSLĒGU NOMAIŅU.
Ja eļļas patēriņš ir BŪTISKI LIELĀKS, tad bez pilnvērtīga remonta NEIZTIKT.
Kā likums, autoražotāji dzinēja kapitālā remonta nepieciešamību norāda, ja
eļļas patēriņš ir 1L/1000km. Pie tāda eļļas patēriņa automašīnu ekspluatēt ir
ļoti grūti, jo pārāk bieži nākas liet klāt eļļu.
Ja, neskatoties uz visiem mājieniem, turpināt ekspluatāciju,
tad iespējami sekojoši varianti:
Pirmais – braucot pa pilsētu motors noklapēs, jo laicīgi nebūs ielieta eļļa,
bet kaut kur būs jāsteidzas.
Otrais – braucot pa trasi lielus attālumus ar palielu gāzi, izdegs vai nu
virzulis vai vārsts, jo piedegums cilindros ar laiku uzliesmo, bet degšanas temperatūra
tam ir ļoti augsta.
|