Daži cilvēki uzskata, ka
elektrisko likumu un formulu mācīšanās ir tukša laika tērēšana, ja iet runa par
audioiekārtas uzstādīšanu automašīnā. Galu galā meistars nosaka kabeļa
diametru, iezemējuma vietu un novērš audiosistēmas troksni bez jebkādām
formulām un matemātikas. Praktiskā pieredze ir neaizvietojama lieta! Tomēr
zināšanas palīdzēs Jums pašiem praktiski saprast, ja dotā vada kalibrs ir pārāk
mazs vai uzstādītās audiosistēmas trokšņu iemeslus. Elektrotehnikas pamatu
zināšana ļaus loģiski atrast kļūdu un to ātri novērst.
Pirms ķerties pie matemātiskiem vienādojumiem, kuri ir sastopami elektrotehnikā,
īsumā jāizstāsta par diviem strāvas veidiem, kuri ir sastopami darbā ar auto
audiosistēmām. Tā ir maiņstrāva un līdzstrāva.
Maiņstrāva ir elektriskā strāva, kurā periodiski mainās polaritāte
(t.i., pāriet no pozitīvā uz negatīvo). Maiņstrāvas ķēdē elektronu plūsma maina
savu virzienu katru pusperiodu. Periodisko izmaiņu (svārstību) ātrums saucas
frekvence un tiek mērīta Hercos – 1Hz atbilst 1 svārstībai 1 sekundē.
Maiņstrāva (AC) – baro skaņas signāla kanālu, sāk savu ceļu audioiekārtas galvā
(automagnetolā), tālāk caur signālu apstrādes procesoru nonāk pastiprinātājā,
kur tiek pastiprināta līdz nepieciešajam līmenim un beidz savu ceļu skaļruņa
skaņas spolē, kura iekustina membrānu.
Līdzstrāva (DC) – tā ir strāva, ar kuru tiek baroti visi iepriekšminētie
audiosistēmas komponenti un visas automašīnas elektriskās ierīces.
Elektriskā strāva. Uzlādētajām daļiņām kustoties vadītājā, notiek elektriskā
lādiņa pārnešana no vienas vietas uz citu. Tomēr, ja uzlādētās daļiņas veiks
nekārtīgu siltuma kustību, kā piemēram, elektroni metālā, tad lādiņa pārnešana
nenotiks. Elektriskais lādiņš pārvietojas pa vadītāju tikai tādā gadījumā, ja
līdztekus elektronu haotiskajai kustībai, notiks arī sakārtota kustība. Šādā
gadījumā saka, ka tiek padota elektriskā strāva. Par elektrisko strāvu sauc
uzlādēto daļiņu (jonu vai elektronu) sakārtotu kustību.
Elektriskai strāvai ir noteikts virziens. Par elektriskās strāvas klātbūtni var
spriest pēc tām darbībām vai parādībām, kas to pavada.
Pirmkārt, vadītājs, pa kuru plūst strāva, sakarst.
Otrkārt, elektriskā strāva var izmainīt vadītāja ķīmisko sastāvu.
Treškārt, strāva tā vai savādāk ietekmē blakus plūstošās strāvas, vadītājus un
samagnetizētus ķermeņus.
Ja ķēdei tiek pievadīta elektriskā strāva, tad tas nozīmē, ka pa visu vadītāja
šķērsgriezumu visu laiku tiek pārnesti elektriskie lādiņi. Lādiņš, kurš ir
pārvietots noteiktā laika posmā, saucas strāvas stiprums. Ja strāvas stiprums
ar laiku nemainās, tad to sauc par pastāvīgo. Strāvas stiprumu mēra Ampēros.
Lai radītu un uzturētu uzlādētu daļiņu kustību, nepieciešams spēks, kas uz tām
iedarbotos noteiktā virzienā. Ja šis spēks pārstās darboties, tad strāvas
padeve tiks pārtraukta. Šo spēku pieņemts saukt par elektrisko lauku vai
elektriskā lauka spriegumu, kurš rada potenciālu dažādību katrā vadītāja galā
un nodrošina vadītāju kustību. Kad potenciālu dažādība (spriegums) ar laiku
nemainās, tad vadītājā ir pastāvīga elektriskā strāva. Jo lielāks spriegums, jo
lielāks strāvas stiprums. Atkarību starp strāvas stiprumu un spriegumu izsaka
Oma likums:
I=U/R
Strāvas stiprums I ir tieši proporcionāls pieliktajam spriegumam U un apgriezti
proporcionāls vadītāja pretestībai R. Pretestība ir vadītāja galvenais
elektriskais parametrs. No pretestības ir atkarīgs strāvas stiprums ar noteiktu
spriegumu. Pretestība tiek mērīta Omos. Vadītājam ir pretestība 1 Oms, ja pie
potenciālu dažādības 1 V strāvas stiprums tajā būs 1 A. Vadītāja pretestība ir
kā pretošanās pa to plūstošajai elektriskajai strāvai. Vadītāja pretošanās rezultāts
ir tā sasilšana. Vadītāja pretestību ietekmē tā garums un šķērsgriezums. Jo
lielāks garums un mazāks vadītāja šķērsgriezums, jo lielāka pretestība.
Oma likums. Šis likums ir viens no pašiem galvenajiem elektrotehnikas likumiem.
Oma likums apraksta attiecības starp strāvas stiprumu, spriegumu un pretestību.
Apskatīsim tuvāk šos parametrus un to, kā tie tiek izmantoti auto
elektrotehnikā.
Spriegums ir elektriskais spiediens, kurš virza uzlādētās daļiņas kontūrā.
Strāva – tas ir ātrums (intensitāte), ar kādu plūst elektroni caur
vadītāju. Elektriskā pretestība nosaka elektrisko vadītspēju, kura piemīt
vadītājam. Zemāka vadītspēja izrāda lielāku pretestību elektrības plūsmai. Vada
pretestība tiek noteikta ar materiāla elektriskās vadītspējas, tā šķērsgriezuma
un garuma attiecībām. Nākamās formulas izriet automātiski no Oma likuma:
I=U/R strāvas stiprums (Ampēri)
U=IxR spriegums (Volti)
R= U/I pretestība (Omi)
Atbilstoši Oma likumam, ja Jūs vēlaties strāvas stiprumu (I), Jums vajag
izdalīt spriegumu (U) ar pretestību (R). Lai atrastu spriegumu, reizinām
strāvas stiprumu ar pretestību. Un, lai atrastu pretestību, jaizdala spriegums
ar strāvas stiprumu.
Tagad pamēģināsim saprast sakarības starp strāvas stiprumu, spriegumu un
pretestību, salīdzinot elektriskos parametrus ar hidrauliskajiem.
Iedomājieties, ka Jums ir muca ar ūdeni. Pie mucas pamatnes ir uzstādīts
vārsts, pie kura piestiprināta un aiziet tālāk caurule. Otrs caurules gals ir
vaļā. Ja vārstu atvērt, tad pa cauruli sāks tecēt ūdens, pie tam ar dažādiem
spēkiem caurules sākumā (liels spiediens) un caurules beigās (mazs spiediens).
Tā ir analoģija potenciālu dažādībai uz vadītāja galiem (spriegums), kas liek
elektroniem kustēties pa vadītāju. Tas ir, spriegumu nosacīti varētu saukt par
elektrisko «spiedienu». Strāvas stiprums ir analoģisks ūdens patēriņam, tas ir
ūdens daudzumam, kurš iztek cauri caurulei noteiktā laika posmā. Ja samazināt
caurules diametru, tad ūdens plūsma samazināsies, jo palielinājās pretestība.
Šo plūsmas ierobežošanu var salīdzināt ar elektrisko pretestību, kura ierobežo
elektronu plūsmu noteiktos parametros. Attiecības starp stiprumu, spriegumu,
jaudu un pretestību ir tādas pašas, kā gadījumā ar ūdens mucu – izmainot vienu
parametru, mainās arī visi pārējie.
Oma likums Jums palīdzēs izvairīties no daudzām problēmām, kuras var rasties
uzstādot auto audiosistēmas.
Piemēram, Jūs pievadat barošanu lielas jaudas (Vati) audiosistēmai, bet
izvēlētā vada diametrs ir pārāk mazs, lai pievadītu sistēmai nepieciešamo strāvu.
Vada pretestība liks kristies spriegumam visā tā garumā, kad pastiprinātājs
izmantos enerģiju. Pastiprinātājam strādājot ar pazeminātu spriegumu, tas var
pārkarst, ģenerēt zemās frekvences svārstības (troksni) un vispār iziet no
ierindas. Savukārt, lielās pretestības dēļ vads var sākt pārkarst, kas var
novest pie aizdegšanās. Izmantujot Oma likumu var izrēķināt strāvas stiprumu
vadītājā, zinot spriegumu un patērējamo jaudu. Un pēc tam jau, atrastajam
strāvas stiprumam tiek piemeklēts nepieciešamais vada šķērsgriezums.
Oma likumu ir izdevīgi izmantot, kad nepieciešams aprēķināt ierīces (piemēram,
pastiprinātāja) esošo pretestību darba kontūrā. Izmērīt pretestību tieši ķēdē
zem sprieguma nevar, bet to var noteikt matemātiski, izmantokot Oma likumu.
Pieņemsim, pastiprinātājs patērē strāvu 50 Ampērus pie 12 Voltu sprieguma.
Darbojošā (efektīvā) pretestība pastiprinātājam būs:
R=U/I
R=12V/50A
Ref=0.24Om
Elektriskā enerģija. Oma likumam tāpat ir sakars ar ceturto kontūra parametru –
jaudu. Ir dažādas enerģijas formas: mehāniskā, siltuma, kodolenerģija un
elektriskā. Enerģijas saglabāšanas likums vēsta, ka nevar radīt vai iznīcināt
enerģiju, tā var būt tikai pārveidota citā enerģijas veidā. Šis pats likums
iedarbojas arī uz audiokontūru, kur elektriskā enerģija tiek pārvērsta siltumā
un skaņā. Jebkura elektriskā ierīce (lampa, elektromotors) ir aprēķināta
noteikta enerģijas daudzuma izmantošanai noteiktā laika posmā. Elektriskā jauda
ir vienāda ar strāvas darbu attiecībā pret laika intervālu, kad šis darbs tika
paveikts. Izmantojot Oma likumu, strāvas jauda veidojas šādā veidā:
P=IxU
Elektriskā jauda tiek mērīta Watos. 1 Volts pārvietos 1 Ampēru, ar 1 Oma
pretestību, ar darba intensitāti (jaudu) 1 Vats. No šīs formulas var izveidot
citu formulu, kura nosaka strāvas stiprumu, ja ir noteikts spriegums:
I=P/U
Tā ir ļoti svarīga formula, kura palīdz uzstādītājam pareizi aprēķināt
audiosistēmas strāvas patēriņu, ja ir zināma pastiprinātāja izejas jauda un
automašīnas tīkla spriegums. Zinot patērējamo strāvas stiprumu, uzstādītājs pēc
speciālas tabulas (izvēloties, ko var dabūt) var piemeklēt vajadzīgo jaudas
kabeļa šķērsgriezumu (kalibru) audiosistēmai.
|