My site


Sākums | Reģistrācija | Ieeja
Pirmdiena, 2024-05-06, 3:45 AM
Sveicināti Viesis | RSS
Vietnes izvēlne
My articles [29]
Meklēšana
Sākums » Raksti » My articles

Diferenciāļi

Automašīnai braucot, pagriezienos un ceļa nelīdzenumos katrs ritenis veic dažādus ceļa garumus. Lai riteņi neizslīdētu, tiem ir jāgriežas ar dažādiem ātrumiem. Arī piedziņas riteņiem.

Diferenciālis – tas ir mehānisms, kas ļauj piedziņas ass riteņiem griezties dažādos ātrumos un ar vienādu (vai dažādu) tiem pievadīto griezes momentu. Automašīnu transmisijās ar vienu velkošo asi diferenciālis tiek uzstādīts starp riteņu piedziņām (starpriteņu diferenciālis). Pilnpiedziņas automašīnās tas var atrasties arī starp asīm (starpasu diferenciālis). Jauda uz riteni ir atkarīga no tā rādiusa un pievadītā pie tā griezes momenta. Jaudas reizinājums ar riteņa dinamisko rādiusu dod tieši to griezes momentu, kuru diferenciālim ir jānodod uz riteņiem. Kad saķere ar ceļu ir nestabila vai viens no riteņiem ir atslogots, griezes moments un jauda uz riteni ir ļoti maza vai nav vispār un automašīna nevar turpināt kustību. Šī īpašība ir raksturīga diferenciāļiem ar koniskajiem zobratiem un to sauc par simetrisko diferenciāli, jo tas griezes momentu sadala vienādi starp riteņiem. Tas notiek tādēļ, ka satelīts strādā kā balansēta svira un uz pusass zobratiem, tātad uz riteņiem, nodod tikai vienādu spēku. Ja kādam no riteņiem ir slikta saķere ar ceļa segumu, tad efektīvais griezes moments uz to ir niecīgs, attiecīgi, simetriskais diferenciālis uz otru riteni pievadīs tikpat lielu spēku. Tātad, ja viens rietenis izslīd, tad tā vilkme ir tuva nullei, tas pats uzreiz notiek ar otru riteni un kopsummā auto vienkārši pazaudē visu jaudu.

 

Lai to uzlabotu, automašīnās uzstāda pilnu vai daļēju diferenciālu bloķēšanu, kuras pakāpi nosaka bloķēšanas koeficients. Bloķēšanas koeficients (Bk) – griezes momenta attiecība uz atpaliekošo riteni pret griezes momentu uz apsteidzošo riteni. Simetriskajam diferenciālim tas vienmēr ir 1, paaugstinātas berzes diferenciāļiem tas ir no 1 līdz 5. Jo lielāks Bk, jo labāka automašīnas caurbraucamība. Tātad sanāk, ka ja Bk = 3, tad griezes moments uz atpaliekošā riteņa būs trīs reizes lielāks par buksējošo, bet pie Bk = 5 – piecas reizes. Bet pieejamais griezes moments šajā brīdī būs pieejams tikai no 20 – 70%, atkarībā no bloķējošā mehānisma īpašībām.

Ir vairāku veidu diferenciāļi (paaugstinātas berzes diferenciāļi)

1.Pilnās bloķēšanas diferenciālis

Pilnā starpasu diferenciāla bloķēšana. Pieslēdz vadītājs. Riteņu leņķu ātrumi vienmēr ir vienādi, kas ir pretrunā ar automašīnas riņķa līnijas kustības fiziku. Šāda diferenciāla bloķēšana noved pie riepu straujas nodilšanas un stabilitātes zaudēšanas uz cietas virsmas.

2.Daudzdisku diferenciālis

Tie ir simetriskie diferenciāļi, kuru konstrukcija iekļauj atsperotas berzes disku atsperotās paketes. Tiem ir statiskā pārvilkšana (darba moments) no 2 līdz 12 kg/m. Tiek izmantots autosportā, ātri nodilst, ir nepieciešama iejaukšanās pēc katrām sacīkstēm, lai atjaunotu mezgla darbspēju.

3.Viskomufta

Pilnībā hermētisks mezgls ar berzes diskiem, no kuriem vienam ir cieta kinemātiskā sasaiste ar korpusu, citiem ar asīm. Diskiem ir atveres un kanāli, lai palielinātu viskozo berzi. Tas viss iekšpusē ir piepildīts ar silikona šķidrumu, kuram ir augsta viskozitāte un kurš piepilda korpusu par 80-90%. Mezgls nav remontējams, jo šķidruma daudzums un viskozitāte arī nosaka viskomuftas īpašības. Parādoties sūcei, visu mezglu ir nepieciešams nomainīt.

 

4.TORSEN

No angļu valodas «TORQUE»- griezes moments un «SENSING»- jūtīgs, tātad jūtīgs pret griezes momentu. Šeit satelīti ir izvietoti korpusā perpendikulāri tā asij, savienoti savā starpā pa pāriem ar tiešzobes sasaisti, bet ar pusass zobratiem savienoti ar gliemeža tipa zobratiem. Pagriezienā pusass zobrats, kurš ir saistīts ar atpaliekošo riteni, pagriež ar to kontaktā esošo satelītu, un tas savukārt, griež otru satelītu un pusass zobratu. Šāda cietā kinemātiskā sasaiste ļauj automašīnas riteņiem griezties ar dažādu ātrumu. Diferenciāla bloķēšanu nodrošina berzes spēki, kas rodas gliemežzobrata sasaistē no griezes momenta dažādības uz riteņiem. Konstrukcijas mīnusi – izgatavošanas sarežģītība, agregāta uzstādīšana uz remonta kopumā dārgās izmaksas.

 

5.QUIFE

«Quife» konstrukcija ir reģistrēta kā tirdzniecības marka. Satelīti ir izvietoti divās rindās paralēli korpusa griešanās asij. Pie tam tie stiprinās nevis uz asīm, bet atrodas slēgtās no abām pusēm korpusa atverēs. Labā salelītu rinda (to var būt no 3 līdz 5) ieiet saskarē ar labās pusass zobratu grupu, kreisā – ar kreiso. Bez tam, satelīti no citām rindām saķeras viens ar otru. Visiem zobratiem ir vītņzobi, viens un tas pats modulis un profila leņķis. Satelītu un pusass zobratu zobu skaits ir savstarpēji saistīts jau mezgla kopējā konstrukcijā. Kad viens no riteņiem sāk atpalikt, saistītais ar to pusass zobrats sāk griezties lēnāk par diferenciāļa korpusu un griezt sev līdzi saskarsmē esošo satelītu. Tas, savukārt, nodod kustību vidējam satelītam, kurš jau atbild par pārējiem zobratiem. Tā tiek nodrošināti dažādi riteņu apgriezieni pagriezienā.
Pateicoties dažādiem griezes momentiem uz riteņiem, vītņveida saķerē parādās ass un radiālie spēki, kuri piespiež pusasu zobratus un satelītus pie korpusa vai sadalītāja. Tādā veidā rodas berzes spēki, kuri nodrošina bloķēšanu, kas palielina automašīnas jaudu un caurgājību. Bk indekss ir atkarīgs no zobratu zobu slīpuma leņķa. Projektēšanas stadijā izmainot zobu slīpuma leņķi («spirāles leņķis»), mainās Bk atkarībā automašīnas īpašībām, ekspluatācijas veida un paredzētās izmantošanas. Šāda tipa diferenciāļus visbiežāk izmanto tjūningā.






Avots: http://bmwlife.lv
Kategorija: My articles | Pievienoja: Mehs (2009-05-14)
Skatījumu skaits: 5325 | Reitings: 4.9/7 |
Komentāru kopskaits: 0
Vietnes draugi
Statistika

Kopā Online: 1
Viesi: 1
Lietotāji: 0
Copyright MyCorp © 2024Tiek izmantotas uCoz tehnoloģijas