Sporta izplūdes kolektors jeb tautā dēvētais "Zirneklis" Zirnekļi bieži vien ir vieni no
vienkāršākajām uzliekamajām detaļām, kurus izmanto automašīnas jaudas
palielināšanai. Zirnekļa mērķis ir padarīt izplūdes gāžu izstumšanu vieglāku katram
motora cilindram.
Kad apskata četru cilindru motora darbības shēmu, var redzēt, ka motors rada
jaudu tikai spēka taktī, kad benzīns cilindrā sadeg un izplešas, radot jaudu.
Atlikušās trīs taktis (cikli) ir neizbēgami ļaunumi, kas padara iespējamu spēka
takti. Ja šīs trīs atlikušās taktis patērē enerģiju, tās samazina motora radīto
jaudu.
Izplūdes takts laikā labs veids, kā motoram zaudēt jaudu, ir ar
pretspiediena palīdzību. Izplūdes vārsti atveras izplūdes takts sākumā, un tad
virzulis izstumj izplūdes gāzes ārā no cilindra. Ja ir kaut nedaudz
pretestības, pret kuru jāspiež virzulim, tad tiek izniekota jauda. Izmantojot
divus izplūdes vārstus viena vietā, tiek uzlabota plūsma, paplašinot caurumu,
pa kuru gāzēm izplūst. Šis ir viens no argumentiem kāpēc 16 vārstu motori ir
jaudīgāki nekā 8 vārstu.
Normāli strādājošā motorā tiklīdz izplūdes gāzes izkļūst no cilindra, tās
nonāk izplūdes kolektorā (Exhaust Manifold). Četru un astoņu cilindru motoros
četri cilindri izmanto vienu un to pašu kolektoru. No tā izplūdes gāzes plūst
uz katalizatoru, kur tiek apstrādātas, padarītas nekaitīgākas un tālāk
novadītas uz rezonatoru. Bet standarta kolektors var būt nopietns avotu
pretspiedienam, jo izplūdes gāzes no viena cilindra aizsprosto ceļu nākošā
cilindra gāzēm.
Zirnekļa ideja ir aiz kolektora iznīdēt pretspiedienu. Tā vietā, lai izmantotu
kopēju kolektoru visiem cilindriem, katram cilindram ir sava izplūdes truba.
Šīs trubas savienojas vienā vietā lielākā trubā, kuru arī sauc par kolektoru
(Exhaust Collector). Katra no individuālajām trubām ir grieztas un locītas tā,
lai visas būtu viena izmēra. Taisot tās vienādi garas, tiek garantēts, ka
izplūdes gāzes nonāks kopējā trubā ar vienādiem intervāliem, šādi samazinot
līdz minimumam pretspiediena iespēju.
Tā kā jauda tiek iegūta uz motora efektivitātes uzlabošanas rēķina, tad šī
ir viena no retajām modifikācijām, kas nepalielina benzīna patēriņu, dažos
gadījumos pat samazina to.
Pie nosacījuma, ja trubu diametrs ir vienāds ar galvas kanāliem - jo garākas
individuālās trubas, jo pie augstākiem apgriezieniem būs auto maksimālā jauda.
Tātad pie ekonomiskākas un klusākas braukšanas, būtu jāizmanto garākas un
šaurākas trubas. Bet lielākas papildus jaudas iegūšanas mērķim - zirnekļa
izveidei jāizmanto īsākas un resnākas trubas.
Svarīgi ir, ka zirneklis ir tā auto detaļa, kura katram auto markai,
modelim, motora tilpumam un jaudai ir nepieciešama individuāla, principā nav
pieejama universāls zirneklis visiem auto, kas arī būtu loģiski.
Avots: http://402.lv |