My site


Sākums | Reģistrācija | Ieeja
Ceturtdiena, 2024-05-02, 4:24 AM
Sveicināti Viesis | RSS
Vietnes izvēlne
My articles [29]
Meklēšana
Sākums » Raksti » My articles

Pārplūdes vārsti

Jauda ir tas vārds, kurš liek aizdomāties gandrīz ikkatram auto entuziastam. Vieni uzskata, ka auto ar atmosfēriskajiem dzinējiem ir tie labākie, otri pakļaujas turbīnas valdzinājumam. Tiek domāti risinājumi, kā labāk panākt vēlamo rezultātu – jaudas pieaugumu. Bet galvenais, kas uztrauc abus savādāk domājošos cilvēkus, ir pareiza motora darbība. Atmosfēriskajiem dzinējiem sistēma ir daudz vienkāršāka, bet, runājot par turbo motoru uzbūvi, nevar nepieskarties pie tāda vārda kā blow off. Par to arī šajā rakstā.

Mēģināšu Jums pastāstīt, ko tad dara šīs ierīces, kas tautā sauktas par blow offblow off, pop off, by pass, recirculating valve. Visi šie aparāti veic vienu funkciju, bet nedaudz tomēr atšķiras tas, kas to darbības rezultātā tiek panākts. Par to gan nedaudz vēlāk, kad būs ieviesta skaidrība par pašu iekārtu funkciju. vārstiem. Pirmkārt, lasot informāciju angļu valodā, var sastapties ar vairākiem nosaukumiem:

Iedomājaties turbo motoru un spiedienu, kuru rada turbīna. Spiežam gāzi, turbīna ieskrienas - parādās spiediens ieplūdes sistēmā. Kāpinot ātrumu, tiek atlaists gāzes pedālis, lai pārslēgtu ātrumus. Atmetot gāzi, aizveras droseļvārsts, bet turbīna ir ieskrējusies un turpina radīt spiedienu, kas nonāk pie droseļvārsta. Tā kā cita ceļa spiedienam nav, tas dodas atpakaļ. Atpakaļceļš ved pie turbīnas kompresora lāpstiņām, kurām saspiestais gaiss uzskrien virsū, tās bremzējot vai pat pavisam apstādinot. Tad, kad pārnesums pārslēgts, atkal spiežam akseleratora pedāli, bet diemžēl turbīna ir apstājusies un atkal ir nepieciešams laiks, lai to iegrieztu un tā sāktu radīt spiedienu. Diezgan nepatīkama lieta, bet tas vēl nav viss - tik strauji apstādinot turbīnu, to var pabojāt, saliecot vai citādi bojājot kompresora lāpstiņas. Iedomājaties, ka braucošam ritenim iegrūž puļķi spieķos, efekts līdzīgs!

Secinājums viens, jānovērš tas, ka, aizverot droseļvārstu, spiediens atgriežas pie turbīnas. Šo problēmu tad arī novērš blow off vārsts, kurš saspiesto gaisu novada citur, tādejādi paglābjot turbīnu no apstāšanās un bojājumiem. Gaiss tiek novadīts vai nu atmosfērā (turpat zem pārsega) vai arī novadīts atpakaļ ieplūdes sistēmā, bet pirms turbīnas, tādā veidā pat palīdzot turbīnu iegriezt. Te nu mēs nonākam pie blow off, pop off un by pass, recirculating vārstiem. Pirmie divi (blow off un pop off) novada saspiesto gaisu atmosfērā, otrie (by pass un recirculating valve) - atpakaļ ieplūdē.

Kur atšķirība?

Sāksim ar by pass vārstu. Šie vārsti tiek uzstādīti visiem rūpnīcas turbo motoriem (vismaz man nav zināms kāds rūpnīcas motors ar blow off vārstu). Uzstādīti tiek tādēļ, ka tas nodrošina labāku, vienmērīgāku dzinēja darbību un nodrošina izplūdes gāžu normālu sastāvu. Vai tad blow off vārsts to arī nenodrošina? Patiesībā nē! Ar blow off, aizveroties droseļvārstam, gaiss tiek novadīts atmosfērā, bet tas iepriekš jau ir izgājis cauri gaisa mērītājam un dzinēja vadības bloks jau ir sarēķinājis, kādai jābūt degvielas padevei uz šo gaisa daudzumu. Tātad šis gaiss nenonāk ieplūdes kolektorā un pēc tam cilindros, kur tam bija pēc aprēķina jānonāk, kaut dzinējs saņem sarēķināto degvielas daudzumu un līdz ar to rodas moments, ka, atkal atverot droseļvārstu, motors it kā aizrijas ar pārlieku trekno degmaisījumu. Tādēļ arī by pass vārsts tiek izmantots, lai nepazaudētu jau samērīto gaisa daudzumu. Otra lieta ir tas, ka by pass vārsts nodrošina motora darbību bez liekiem trokšņiem pie pārnesumu pārslēgšanas. Tas ir svarīgi ikdienas lietotājam, lai auto būtu kluss.

Tad kāpēc tiek izmantoti blow off vārsti by pass vietā? Viena, laikam jau arī galvenā lieta - šis vārsts rada to „baigi foršīgo svilpienskaņu” pie pārnesumu pārslēgšanas. Patiesībā arī citu īpašu priekšrocību nav. Bet kā tad paliek ar trekno degmaisījumu? Var dzīvot, bet tas ir atkarīgs no motora. Vienota viedokļa nav par to, vai blow off vārsts rada problēmas ar pazaudēto gaisu vai nē. Citiem, nomainot oriģinālo by pass pret blow off, sliktāk nepaliek, citiem atkal šķiet, ka tomēr auto dēļ šī bagātinātā degmaisījuma tomēr iet sliktāk. (Manam auto nekad nav bijis by passblow off - problēmu nav. Kaut it kā jūtams tas, ka pēc pārslēgšanās tiek iegrūsts vairāk degvielas, bet tas nerada diskomfortu vai jaudas zudumu. Nezinu gan kā būtu ar by pass sistēmu). vai kāds cits vārsts, bet tagad ir

Ja tomēr vēl meklē kādu iespējamo iemeslu, kādēļ tiek izmantots blow off, tad var minēt to, ka oriģinālie by pass vārsti (Bosch kā izplatītākie) parasti ir nesimpātiski plastmasas izstrādājumi, kuri mēdz diezgan ātri nolietoties un mēdz būt nedroši sistēmās, kur tiek izmantots palielināts turbīnas spiediens. Blow off vārsti savukārt parasti tiek ražoti no alumīnija, ir daudz masīvāki, vizuāli baudāmāki, kalpo daudz ilgāk un ir regulējami, lai spētu nodrošināt ieplūdes sistēmas hermētiskumu arī pie lielāka turbīnas spiediena. Par hermētiskumu paliks skaidrs, kad tālāk rakstīšu par to, kā tad īsti vārsts strādā.

Ir iespēja nopirkt arī tā saucamos hibrīda vārstus, kuri daļu gaisa novada atpakaļ ieplūdē un daļu atmosfērā, līdz ar to iegūstot labāko no abām pasaulēm!

Salīdzinājumam: Bosch oriģinālais by pass vārsts maksā ap 30-40 USD, savukārt aftermarket ražojumi sākot no ~100 USD.

Labi, kad esam noskaidrojuši, ko tie dara un kādas ir atšķirības, varam parunāt par to, kā vārsti darbojas un kāda ir to konstrukcija.

Sāksim ar Bosch by pass vārstu. By pass vārsts tiek pievienots ieplūdes trubai netālu no droseļvārsta. Tam tiek pievienota vakuma/spiediena trubiņa no ieplūdes kolektora un truba, kas novada gaisu atpakaļ pirms turbīnas.

Šim plastmasas brīnumam iekšā ir diafragma (diafragma ir tā, kas noslēdz vārsta ieeju un izeju) ar atsperi (atspere savukārt notur vārstu aizvērtu), kura atrodas slēgtā telpā.

» Kad droseļvārsts ir ciet un ieplūdes kolektorā ir vakuums, by pass vārsts atveras un saspiestais gaiss, atduroties pret droseļvārstu pa atvērto vārstu, noplūst atpakaļ pirms turbīnas.

» Kad droseļvārsts atveras, vakuuma nav, atspere aiztaisa by pass vārstu, gaiss ieplūst ieplūdes kolektorā. Tā kā vakuums ieplūdes kolektorā ir arī tukšgaitā un vārsts tādēļ stāv vaļā, trubai, kas novada gaisu atpakaļ pirms turbīnas ir jābūt pievienotai.

To atvienojot, rodas problēmas ar tukšgaitu un motors var arī noslāpt, jo daļa samērītā gaisa nonāk atmosfērā un dzinēja vadības bloks sarēķina nepareizu gaisa un degvielas attiecību.


Blow off vārsts darbojas līdzīgi. Tas tiek pievienots pirms droseļvārsta, kur tam pievieno vakuma/spiediena trubiņu. Vārsta izplūde savukārt nav ar neko savienota un gaiss nonāk atmosfērā. Uzbūve vārstam ir nedaudz savādāka, jo diafragmas vietā ir metāla virzulis, kas staigā pa vārstu, to atverot un aizverot. Virzuli ciet notur atspere, kas arī ir ievietota slēgtā telpā. Atšķirībā no Bosch by pass vārsta, tam ir regulējama atsperes cietība, jo tas nedrīkst stāvēt vaļā, kad dzinējs darbojas tukšgaitā, jo tad veidojas gaisa noplūde. Regulējot atsperes cietību, var panākt, lai tukšgaitā vārsts stāvētu ciet. Savukārt, tam atvērties pie pārnesumu pārslēgšanas palīdz vakuums un spiediens uz vārsta virzuli no ieplūdes puses.




Avots: http://402.lv
Kategorija: My articles | Pievienoja: Mehs (2009-05-10)
Skatījumu skaits: 2470 | Birkas: Pārplūdes Vārsti | Reitings: 5.0/4 |
Komentāru kopskaits: 0
Vietnes draugi
Statistika

Kopā Online: 1
Viesi: 1
Lietotāji: 0
Copyright MyCorp © 2024Tiek izmantotas uCoz tehnoloģijas