Ja tev ir auto ar manuālo
ātrumkārbu, tad fakts, ka auto var būt vairāk kā viens sajūgs, tevi var arī
pārsteigt, kaut arī auto ar automātisko ātrumkārbu ir sajūgs. Bet auto nav
vienīgais mehānismu komplekss, kas satur sevī detaļu, ko sauc par sajūgu – urbjmašīna,
motorzāģis, pat sarežģītākie yo-yo var lepoties ar sajūga esamību. Bet ne jau
rotaļlietas mūs interesē, mazliet sīkāk parunāsim par auto sajūga tehnoloģisko
pusi – darbības principu.
Pirmsākumos parunāsim par to, kādēļ vispār sajūgs ir nepieciešams. Es
domāju, ka nav jāskaidro fakts, ka dzinējs darbojas pat tajā laikā, kad riteņi
negriežas, kaut pārnesums ir ieslēgts. Arī braucošs auto ir jāapstādina,
neapturot dzinēju. Sajūgs atļauj mums viegli saslēgt rotējošo motoru ar no
sākuma nekustīgi stāvošo transmisiju, kontrolējot izslīdi starp tiem.
Kad sajūgs nav izspiests, atsperes piespiež spiediena šķīvi pret sajūga
disku, kurš savukārt piespiež spara ratu. Tas saslēdz dzinēju ar transmisijas
vārpstu, liekot tiem griezties ar vienādu ātrumu. Spēks, kuru var noturēt
sajūgs, ir atkarīgs no berzes starp sajūga disku un spara ratu, kā arī spēka
daudzuma, ar kādu atsperes piespiež spiediena šķīvi. Berzes spēks sajūgā
darbojas līdzīgi bremzēm.
Kad sajūga disks ir izspiests, trose vai hidrauliskais virzulis piespiež vai
atlaiž spriegošanas dakšiņu, kura piespiež gultni pret membrānu. Brīdī, kad
membrāna ir piespiesta, daži zobi, kas atrodas netālu no atsperes ārējās daļas,
liek atsperei atspiest spiediena šķīvi prom no sajūga diska. Tas atspriego
sajūgu no rotējošā dzinēja.
Lielākās problēmas, ar kurām nākas saskarties sajūgā, ir, kad berzes
materiāls uz diska nodeg. Materiāls ir ļoti līdzīgs bremžu sistēmās
izmantotajam. Kad materiāls ir nodilis, tad arī var saskarties ar sajūga
slīdēšanu.
Sajūgs nolietojas tikai, kamēr sajūga disks un spara rats griežas dažādos
ātrumos. Kad tie ir saslēgti kopā, berzes materiāls (modernākais mūsdienās ir
keramikas) ir piespiests pret spara ratu un griešanās ātrums ir identisks (ar
nelielu nobīdi). Sajūgs nolietojas tikai pie vienādā ātruma piedzīšanas (tādēļ
nav brīnums, ka iesācējiem sajūgs nodilst daudz ātrāk nekā pieredzējušiem
vadītājiem). Pie auto tuninga, sajūga maiņa pret nopietnāku nenotiek bieži, jo tas ir
salīdzinoši dārgs process. Lielākoties notiek konkrētu detaļu nomaiņa – spara
rata atvieglošana (izvirpojot) vai nomaiņa pret vieglāku, sajūga diska nomaiņa,
uzliekot disku ar keramikas berzes materiālu. Visa sajūga kompleksa maiņa
notiek tikai sacensību auto, kur slodze uz sajūgu ir neizmērāmi nopietnāka par
ielas auto.
|