Ja esi kādreiz dzirdējis auto ar
nolauztu vai cauru izpūtēju, tad noteikti esi arī sapratis, kāda ir rezonatora
misija. Bet slāpēt motora atgāžu radīto troksni nav vienīgais veicamais
uzdevums - vēl ir arī motora izdalīto gāžu filtrācija un attīrīšana. Bet par
visu pēc kārtas.
Rezonatora iekšpusē var atrast maldinoši vienkāršu trubu komplektu ar dažiem
caurumiem tajās. Šīs trubas un kambari patiesībā ir ļoti smalki pieskaņoti kā
mūzikas instrumenti. Tie ir veidoti tā, lai, reflektējot (atskaņojot) motora radītos
skaņas viļņus, praktiski iznīdētu radīto blakus efektu - troksni.
No kurienes rodas skaņa?
Skaņa ir spiediena vilnis, kurš rodas, mainoties augstiem un zemiem gaisa
spiedieniem. Šie pulsi pārvietojas pa gaisu ar skaņas ātrumu. Savukārt motorā
skaņa rodas, kad atveras izplūdes vārsts un augsta spiediena gaiss ienāk
izpūtēja trubās. Gāžu molekulas satiekas ar izpūtēja trubās esošajām gaisa
molekulām, liekot tām saspiesties. Bet nākošās atkal spiežas ar izplūdes
sistēmā palikušajām, atstājot zemu spiedienu aiz sevis. Šādi skaņa pārvietojas
ātrāk nekā pašas gāzes.
Kad šis spiediena vilnis sasniedz Tevi, auss to izprotot kā skaņu. Šīs
skaņas lielumu nosaka divas lietas: frekvence un gaisa spiediens. Lielāka
frekvence (apgriezieni) padara skaņu spalgāku, garākas frekvences (mazāki
apgriezieni) padara skaņu dobjāku. Spiediens nosaka, cik skaļu mēs dzirdam šo
skaņu. Lielākas spiediena starpības rada lielāku skaņu.
Taču izrādās, ka ir iespējams sasummēt skaņas viļņus, tādā veidā slāpējot
skaļumu.
Kā samazināt skaņu?
Auss dzird to, kas nonāk līdz tai vienā un tajā pašā mirklī. Tātad, kad
viļņi tieši sakrīt, tad skaļums palielinās, bet ja abi viļņi ir pretējās fāzēs
(kad vienam maksimālais punkts, otram minimālais punkts), tad skaļums ir
gandrīz vienāds ar nulli.
Rezonatora iekšpusē esošās trubas pārstrādā ienākošos viļņus tā, lai tie
viens otram būtu pretējos punktos, šādi samazinot skaņu līdz minimumam. Katrs
rezonators ir veidots noteikta garuma un lieluma skaņu frekvencēm. Taču
patiesība ir tāda, ka motors rada dažādu frekvenču viļņus pie dažādiem motora
apgriezieniem, un tādēļ lielākā daļa rezonatoru ir radīti, lai samazinātu skaņu
tajās vietās, kur tā ir vislielākā. Ir vēl citi dažādi sīki triki, bet tie jau
pamazām pārvēršas par inženierijas augstākajiem sasniegumiem.
Pretspiediens un citi rezonatoru tipi
Viens tips, kuru dažreiz sauc par stikla paku vai ķirša bumbu,
izmanto tikai absorbciju (uzsūkšanu), lai samazinātu skaņu.
Šādā rezonatorā gaiss iet pa taisno cauri rezonatora trubai, kurā ir daudz
caurumu. Apkārt šai trubai ir stikla instalācija, kas uzņem daļu no vibrācijām.
Rezonatoru aptver dzelzs apvalks. Šādi rezonatori rada daudz mazāk
pretspiediena, taču nav tik efektīvi skaņas līmeņa samazināšanā.
Otrs tips izmanto ierobežošanas tehnoloģiju. Ierobežojošie
bunduļi ir ļoti efektīvi trokšņa slāpētāji, bet noved pie diezgan lieliem
jaudas zudumiem, jo ļoti bremzē motora atgāzes.
Trešais tips izmanto atstarošanas tehnoloģiju. Tā parasti
apvieno gan trokšņa absorbējošo, gan atstarojošo metodi, kur mērķis ir padarīt
klusāku izplūdes skaņu, bet pie nosacījuma, ka nav pārāk lielu jaudas zudumu.
Kā tas tiek panākts? Kad divi vienādi viļņi saskrienas, tie viens otru absorbē
jeb anulē. Šeit troksnis tiek slāpēts, skaņas vilni novadot pretim tā
radītājam.
Runājot par nākotnes tendencēm, varam pieminēt, ka aktīvie skaņas iznīdošie
rezonatori eksperimentāli tiek izmantoti industriālos ģeneratoros. Šīs sistēmas
satur mikrofonus un skaļruņus. Skaļrunis ir nolikts rezonatorā, kas iet apkārt
izplūdes trubai tā, lai skaņa no skaļruņa ietu tajā pašā virzienā kā skaņa no
motora. Mikrofons, kas nolikts pirms skaļruņa, uztver ienākošos signālus, bet
kompjuterizēta sistēma ģenerē skaņas viļņus, kas būtu tieši pretēji
ienākošajiem. Šāda sistēma ir ļoti efektīva.
Vai es iegūšu jaudu, mainot rezonatoru?
Nē, rezonators var maksimāli tikai nedaudz samazināt pretspiedienu, tādā
veidā atvieglojot motora darbību, kā rezultātā tiek iegūts jaudas
palielinājums. Bet tas nav nekādi salīdzināms ar jaudu, ko var iegūt, uzstādot
automašīnas izplūdes sistēmai zirnekli. Toties standarta rezonatora nomaiņa ar
teiksim “ķirša bumbu”, palīdzēs iegūt labāku skaņu.
Avots: http://402.lv |